Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
در بخش دوم گفتگوی روابط عمومی با رییس دانشگاه فرهنگیان عنوان شد:

تحویل 25 هزار نومعلم  به آموزش و پرورش در مهر آینده

دکتر خنیفر در گفتگوی پایان سال خود با روابط عمومی، اسناد بالادستی و تکالیفی که برای دانشگاه قرار داده شده را شفاف و مشخص عنوان و اظهار کرد: اسناد بالادستی بین راس و قاعده هرم آشتی ایجاد می کند و دانشگاه فرهنگیان تکالیف خود را از راس هرم دریافت و بر اساس اطلاعات موجود  و ملاک از قاعده هرم  و مطالعات تحرکات جمعیتی برای تحقق تکلیف ها با تشکیل کارگروه ها برنامه های لازم را تحویل می دهد.

رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به امضاء مصوبات معوقه و اخیر هیئت امنائ دانشگاه فرهنگیان سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ توسط رییس جمهور، خاطر نشان کرد: امضاء رییس محترم جمهور گام بزرگی است مبنی بر اینکه تصمیماتی که می گیریم مستحضر به حمایت قانونی است.

وی به برگزاری ۲ دوره آموزشی کارگروه سند تحول بنیادین  برای ۱۰۰ استاد دانشگاه و طراحی برنامه های دانشگاه برای افق ۱۴۰۴ و نیز  ۱۴۲۰ اشاره کرد.

دکتر خنیفر با اشاره به کاهش  ۱۰ درصدی میزان یادگیری به ازای  اضافه شدن هر یک نفر به کلاس هایی بالای ۲۴ نفر به عنوان یک قاعده جهانی، اظهار کرد:  بر اساس مطالعات انجام شده تا ۱۲ سال آینده ۱۹ میلیون دانش آموز خواهیم داشت که باید استاندارد های لازم را دارا باشند و این خود نیاز به  جذب و پرورش معلم را روشن می کند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین معلم تراز برای هر کشوری، بویژه کشور ما معلم فارغ التحصیل دانشگاه تربیت معلم است، گفت: شبانه روزی بودن، آموزش دروس پداگوژی، تاکید بر مسائل فرهنگی خارج از برنامه رسمی  و مهمترین بحث که تبیین  نیز نشده کسب خوی و روحیه معلمی، از ویژگی هایی است که جز در دانشگاه فرهنگیان روی نخواهد داد.

رییس دانشگاه فرهنگیان، پیگیری برای اجرای طرح های ۱۰۰ - ۳۱ و ۳۱ - ۳۱، جذب هیات علمی مورد نیاز، تکمیل پذیرش دانشجو معلمان( پیوسته و ماده۲۸) و تحقق بودجه را ۵ هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود: تحقق این کمیت ها عاملی برای کیفیت از جمله در محتواها، تقویت پژوهش، تجهیز مراکز، بهسازی، بازسازی و مقاوم سازی و مهمتر از همه تربیتِ معلم تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی مهر سال آینده را مهر ۵۵ هزاری نامید و افزود: برای سال آینده پیش بینی شده است که ۲۵ هزار  دانشجوی پیوسته و ۳۰ هزار از طریق ماده ۲۸ برای حرفه معلمی در دانشگاه پذیرش شوند.

دکتر خنیفر ادامه داد: همچنین براساس اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۷؛  ۲۵ هزار ردیف استخدام دانشجو معلم پیوسته و ۱۷ هزار از طریق ماده ۲۸ دریافت کرده ایم که پس از جذب از طریق معمول و تکمیل ظرفیت، دانشجویان و مهارت آموزان دانشگاه از  ۲۹ هزار به ۷۰ هزار رسید.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از نیاز دانشجو معلمان، معلم ابتدایی است، اظهار کرد:  براین باوریم که بهترین معلمان برای تدریس در ابتدایی، پذیرش از طریق کنکور و طی کردن ۴ سال تحصیل در دانشگاه است.

رییس دانشگاه فرهنگیان،  با اشاره به حضور حدود ۸۰۰ عضو هیات علمی و  ۲هزار تا ۲۵۰۰ نفر اساتید حق التدریس در دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: بیش از ۴۰ درصد اعضای هیات علمی ۳۵ سال سابقه حضور دارند که تلاش کردیم با استفاده از قوانین معین مانند طرح تعهد ده ساله از آنان در نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

وی  متناسب سازی ردیف های دریافتی با رشته های استان ها  را از وظایف آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: تا سال ۱۴۰۴ پیش بینی نیاز سالانه  استان ها به رشته ها و تعداد معلم انجام گرفته است که با توجه به تحرکات جمعیتی تا ۹۰ درصد روایی دارد.

دکتر خنیفر با بیان اینکه آموزش و پرورش به صورت واقعی ۷۸ هزار کمبود نیرو دارد که برای استاندارد سازی از جهت علمی این نیاز به ۱۲۳ هزار نفر می رسد، گفت:  نافی قطب بندی آموزش نیستیم اما قطب بندی می تواند باعث کاهش بومی پذیری شود.

وی با اشاره به  طرح ۳۱ دانشگاه جامع فرهنگیان در مراکز استان با حفظ پردیس ها و مراکز موجود برای پوشش نیاز استان ها در ۱۶ رشته، تصریح کرد:  با اجرایی شدن این طرح علاوه بر پاسخگویی ۸۰ درصدی به نیازهای بومی  هر استان و شهرهای همجوار آن، در صورت تخصص  در رشته خاص، استان می تواند از دیگرشهرها نیز پذیرش داشته باشد.

رییس دانشگاه فرهنگیان تحقق عدالت آموزشی،  استقلال، ماندگاری اعضای هیات علمی و ایجاد خوابگاهی برای متاهلین  را از جمله ویژگی های طرح ۱۰۰- ۳۱ دانست و گفت: در صورت نیاز به کسب تجربه دانشجومعلم در استان و شهر دیگر چون با این طرح امکانات و کیفیت آموزشی برابر است، جابه جایی ها موجب نارضایتی نخواهد شد و تنها بعد مسافت مطرح خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش را خواهیم کردتا ضمن حرکت به سمت کیفیت این دانشگاه را به اهداف اصلی اش نزدیک کنیم، خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم تا تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان به معنای واقعی دانشگاه اتفاق بیفتد.

دکتر خنیفر با بیان اینکه در سال گذشته در دانشگاه جای خالی نداشتیم، از تحویل ۲۰ تا ۲۵ هزار نومعلم در مهر آینده به آموزش و پرورش خبر دادو افزود: از این میزان حدود ۲۰ هزار دانشجو ماده ۲۸ و پنج هزار دانشجوی پیوسته فارغ التحصیل و  در مهرسال اینده تحویل خواهند شد.

وی با اشاره به تخصیص حدود ۹۰ درصد بودجه ۱۳۹۷، و پرداخت بدهی های سال های گذشته، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی است که حق التدریس سال ۱۳۹۶ را پرداخت کرده و حق التدریس ها  تا تابستان ۹۷ را در دستور پرداخت دارد همچنین این دانشگاه به موجب گستردگی و پراکندگی آن در استان نیاز مند ارتباط با مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس است و در بین دانشگاه ها بیشترین ارتباط با کمیسیون آموزش مجلس، تحقیقات، اقتصادی و تلفیق بودجه در طول ماه های بهمن و اسفند را داشته است.

رییس دانشگاه با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ و اعلام حمایت صریح ایشان از دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به دلیل نقش خود در عرصه تعلیم و تربیت  مهم است و باید مورد توجه بیشتری از سوی مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد، در همین راستا علاوه بر اعلام آمادگی خیرین، برای نخستین بار بنیاد خیرین تاسیس و ثبت شد و انتظار داریم با کمک استان ها و استاندار ها برای فعال کردن خیرین در نقاط مناسب استان ها، زمینی بین ۶۰ تا ۱۰۰ هکتار بدهند برای طرج دانشگاه فرهنگیان جامع در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه کیفیت از کمیت عبور می کند و بدون کمیت به کیفیت نخواهیم رسید، گفت: در حال حاضر چالش اصلی در کمیت و تعداد معلم  مورد نیاز است که باید رفع شود و در ادامه آن به بحث محتواها، برنامه ها، ابزار و تجهیزات تکنولوژی و آموزشی پرداخت.

دکتر خنیفر  ادامه داد: اما در این دانشگاه برای رسیدن به کیفیت منتظر نشدیم کمیت اتفاق بیفتد و تلاش کردیم دو بال کمیت و کیفیت با هم حرکت می کنند بطوریکه ضمن افزایش پذیرش دانشجو، تجهیز کلاس درس، مناسب سازی تغذیه، استفاده از اساتید برجسته و محتواهای برنامه درسی مطلوب و استفاده از  تکنولوژی جدید نیز توجه شده است.

وی با بیان اینکه دانشجوی ما  خود را با مراکز تربیت معلم مقایسه نمی کند بلکه با دانشگاه های دیگر قیاس می کند و این کار ما را سنگین می کند، خاطر نشان کرد: در همین راستا بسیاری از اقدامات و فعالیت ها در معاونت ها برآورده شده و جشنواره هایی از جمله جشنواره رویش و ورزشی و نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم با رویکردی عمیق، ژرف اندیشانه، علمی و به دور از تشریفاتی انجام شد.